Wednesday, June 13, 2007

Tips Pengurusan Kad Kredit Anda...

Dengan hasil pulangan sebegini lumayan, hampir kesemua bank berebut-rebut untuk mendapatkan pelanggan bagi menguasai pasaran kad kredit di Malaysia, samada melalui pelanggan baru mahupun pindahan baki dari kad kredit lama. Ini termasuklah Bank Islam yang juga telah memperkenalkan kad kredit mereka sendiri yang berbentuk pembiayaan Islamik. Saya berpendapat, bukan menjadi satu kejutan lagi, jika lebih banyak institusi kewangan lain seperti Bank Rakyat, Malaysian Building Society, Syarikat Insurans & syarikat Unit Trust turut ‘terjun’ ke dalam pasaran ini nanti, samada secara terus menerus, mahupun melalui anak syarikat mereka.

Perkara-Perkara Asas Mengenai Kad Kredit

Untuk melangsai hutang kad kredit, memang tiada jalan lain untuk anda selesaikannya melainkan anda membayar balik apa yang sudah terhutang. Sebelum merangka plan atau strategi untuk menyelesaikan kad kredit, anda perlu sedar beberapa perkara mengenai kad kredit.

  1. Secara kasar, interest kad kredit 1.5% sebulan atau kadar APR 18% - 21% setahun.

  2. Tempoh Tanpa Interest (Interest-Free Period) biasanya 20 hari dari Tarikh Penyata Bil Bulanan

  3. Caj pengeluaran tunai biasanya 5% atau minima RM 50 (yang mana lebih tinggi) bagi setiap kali pengeluaran dibuat (tidak termasuk caj faedah bulanan)

  4. Caj RM 5 atau 1%-3% (yang mana lebih tinggi) dari bayaran minima bulanan untuk setiap kad bagi pembayaran lambat (Late Payment Interest)

  5. Pada sesetengah bank, jika anda gagal membuat pembayaran pada bulan tersebut, caj tambahan RM50 akan dikenakan ke atas baki hutang kad kredit.

  6. Apabila anda gagal membayar kad kredit anda selama 1-2 bulan, ia sudah pun dimasukkan ke dalam rekod kredit anda di Bank Negara Malaysia (Laporan CCRIS).

Tanda-Tanda Anda Akan Menghadapi Masalah Hutang Kad Kredit

  • Pada mulanya, anda berjanji akan membayar sepenuhnya barang yang dibeli melalui kad kredit, tetapi cuma bayar sebahagian kecil sahaja apabila penyata diterima.
  • Kad kredit anda sudah penuh atau over-limit.
  • Anda cuma bayar 'minimum payment' setiap bulan
  • Anda gagal membuat bayaran 1-2 bulan (bayaran tertunggak) à masuk rekod kredit CCRIS
  • Anda selalu membuat pengeluaran tunai dari kad kredit.
  • Anda berhutang pada 2-3 kad kredit, atau lebih.
  • Anda disenarai-hitam oleh institusi perbankan atau dihadapkan ke mahkamah kerana gagal membayar hutang kad kredit anda

Apa Jadi Apabila Anda Hanya Membayar Jumlah Minima Setiap Bulan?

Dengan hanya membayar jumlah minima setiap bulan, hutang kad kredit RM 10,000 akan selesai sepenuhnya selepas lebih 89 pembayaran atau 7.4 tahun dengan jumlah faedah berbayar RM 4,055.

Year

Beginning
Balance

Interest @
18.0%

Annual
Payment

Ending
Balance

1.0

$10,000

$1,491

$4,970

$6,521

2.0

6,521

972

3,241

4,253

3.0

4,253

634

2,113

2,773

4.0

2,773

413

1,378

1,808

5.0

1,808

270

899

1,179

6.0

1,179

175

625

729

7.0

729

91

600

220

7.4

220

9

229

(0)

Bagi Jumlah hutang kad kredit RM 20,000 pula, ia akan selesai sepenuhnya selepas lebih 109 pembayaran atau 9.1 tahun dengan jumlah faedah berbayar RM 8,341.

Year

Beginning
Balance

Interest @
18.0%

Annual
Payment

Ending
Balance

1.0

$20,000

$2,982

$9,939

$13,042

2.0

13,042

1,945

6,482

8,505

3.0

8,505

1,268

4,227

5,546

4.0

5,546

827

2,756

3,617

5.0

3,617

539

1,798

2,359

6.0

2,359

352

1,172

1,538

7.0

1,538

229

764

1,003

8.0

1,003

144

600

547

9.0

547

55

600

2

9.1

2

0

2

(0)

Jadi, kesimpulan yang anda boleh dapat dari illustrasi di atas adalah, jika anda hanya membayar jumlah minima setiap bulan, : -

“semakin tinggi jumlah hutang kad kredit anda, semakin lamalah hutang kad kredit itu akan selesai dan lebih banyak faedah yang anda perlu bayar kepada bank”


dan jika anda terus membayar bulanan pada kadar minima dan kemudian, mengguna-semula kad kredit tersebut, maka hutang kad kredit anda tidak akan selesai sampai bila-bila pun!

Tetapi, jika anda sentiasa membayar 5% dari had kredit anda, (contoh : Had Kredit RM 10,000 dan anda membayar RM 500 setiap bulan, tanpa mengguna kad kredit itu semula), hutang kad kredit anda akan selesai dalam masa 2 tahun sahaja.

Bagaimana Untuk Mengurus Hutang Kad Kredit Anda?

Jika anda mempunyai sejumlah wang yang besar, anda boleh gunakan ia untuk mengurangkan atau menyelesaikan hutang kad kredit anda. Daripada melaburkan wang tersebut ke dalam akaun simpanan tetap yang hanya memberi pulangan 3.5% setahun atau ke dalam pelaburan yang hanya beri pulangan 9.25% setahun, adalah lebih sesuai jika anda selesaikan hutang kad kredit yang caj faedah 18% - 21% setahun ke atas anda.

Jika anda tidak mempunyai sejumlah wang yang besar dan hanya boleh menyelesaikan hutang kad kredit secara ansuran bulanan, ada beberapa perkara yang perlu anda ambil perhatian.

1 – Pengurusan Risiko

Jika anda mempunyai hutang kad kredit lebih RM 5,000, anda seharusnya melindungi diri anda dengan Insurans kad kredit atau Insurans hayat. Mengapa insurans itu penting? Ini kerana, jika berlaku kematian atau cacat keseluruhan (lumpuh) ke atas diri anda, keluarga anda terpaksa menanggung beban hutang kad kredit anda. Menjadi lumpuh memang menyusahkan, tetapi menjadi lumpuh tanpa pendapatan berterusan dan hutang yang banyak adalah lebih perit lagi untuk ditanggung oleh keluarga anda.

2 – Cari Punca Masalah : Mengapa Berhutang Kad Kredit?

Cara mudah untuk mengesan masalah ini adalah dengan membuat Penyata Aliran Tunai Bulanan (Monthly Cash-Flow Statement). Cara membuatnya cukup mudah dan ringkas :-

+ Pendapatan Bersih Bulanan
(-) Pembayaran Bulanan untuk Pinjaman
(-) Perbelanjaan Bulanan _____________________
= Baki Positif (Surplus) atau Baki Negatif (Defisit)?

Kalau ada surplus (+), ini bermakna anda mempunyai lebihan wang yang tidak dibelanjakan dan wang ini boleh digunakan untuk membayar lebih kepada baki hutang kad kredit anda. Kalau baki defisit (-), maknanya anda berbelanja lebih dari pendapatan anda i.e berbelanja lebih dari kemampuan anda. Jadi, tidak hairanlah anda berhutang kad kredit!

Apabila mempunyai baki defisit, anda perlu mengambil tindakan secepat yang mungkin, sebelum anda menghadapi masalah kewangan yang lebih besar seperti gagal membuat bayaran bulanan kepada hutang pinjaman anda dan seterusnya dihadapkan ke mahkamah kerana gagal bayar!

Antara tindakan yang anda perlu buat adalah :-
a- Kurangkan perbelanjaan semaksima yang boleh terutamanya yang tidak penting.
b- Susun-semua pinjaman sedia ada (re-financing) sebelum anda menghadapi masalah kewangan
c- Tambah pendapatan sampingan jika boleh

Pengurusan Hutang Kad Kredit (Debt Management)

Untuk menyelesaikan hutang kad kredit, anda boleh memilih antara 3 cara di bawah :-

1 – Melalui pembiayaan-semula pinjaman rumah anda

Jika nilai pasaran rumah anda sudah naik (biasanya selepas 2-3 tahun rumah siap sepenuhnya), anda mempunyai pilihan untuk menyusun-semula pinjaman rumah anda melalui proses pembiayaan-semula pinjaman (re-financing). Bukan sahaja anda boleh mengambil kesempatan ke atas pakej pinjaman yang menawarkan pakej pinjaman tanpa yuran guaman dan kadar faedah terendah sekarang, malahan duit lebihan yang didapati dari pembiayaan-semula rumah anda boleh digunakan untuk menyelesaikan hutang-hutang kad kredit tersebut.

Dengan mengumpul semua hutang kad kredit ke dalam satu akaun pinjaman rumah yang baru (debt consolidation), ia akan meringankan beban anda dari terpaksa pergi ke 4 - 5 bank sehari kepada 1 bank sahaja atau lebih mudah lagi, berurusan dengan 1 bank secara online/internet. Kadar faedah baru yang dikenakan juga lebih rendah iaitu 6.25% setahun berbanding kadar faedah kad kredit 18% - 21% setahun. Jadi, anda akan dapat menyelesaikan hutang kad kredit itu tadi dengan lebih cepat jika anda membayar pada jumlah yang sama, tetapi pada kadar faedah yang lebih murah berbanding dulu. Di sinilah penjimatan dari segi pembayaran faedah dapat dinikmati.

Bagi mereka yang mempunyai komitmen bulanan yang tinggi pula, mereka akan mendapati komitmen bulanan mereka kini berkurangan kerana hutang kad kredit tadi sudah diletakkan bersama hutang pinjaman rumah yang mempunyai kadar faedah lebih rendah. Cara ini memang berguna kepada mereka yang mempunyai baki aliran tunai yang negative (defisit) supaya mereka tidak menghadapi masalah kewangan dalam membuat pembayaran pinjaman di masa akan datang.

Walaubagaimana pun, anda dinasihatkan untuk tidak membiayai-semula pinjaman rumah anda begitu sahaja, tanpa membuat perancangan kewangan yang sempurna. Ini kerana, walaupun anda memilih pinjaman rumah baru yang mempunyai kadar faedah lebih rendah, tempoh pinjaman rumah itu biasanya sangat lama dan ini akan menyebabkan anda menanggung jumlah faedah yang besar dalam jangka masa panjang jika anda tidak membuat pembayaran lebih.

Dengan bantuan Perancang Kewangan kami, anda boleh menyusun-semula pinjaman rumah anda bersama hutang-hutang kad kredit lain ke dalam pakej pinjaman yang bersesuaian dengan keperluan anda supaya anda dapat menyelesai semua hutang pinjaman rumah dan kad-kad kredit anda dengan lebih cepat serta mengawal dan mengurus kewangan anda dengan lebih sistematik lagi.

Untuk maklumat lanjut berkenaan khidmat perancangan pinjaman rumah di atas, sila klik kepada >>Loan Planning<<

2 – Melalui ansuran bulanan jika baki aliran tunai positif (surplus)

Jika anda tidak memiliki rumah yang sudah naik nilai pasarannya, tetapi mempunyai baki aliran tunai positif (ada lebihan wang yang tidak dibelanjakan setiap bulan), perkara utama yang perlu anda lakukan adalah menyediakan Tabung Kecemasan antara RM 500 - RM 1,000 atau 1-2 bulan gaji, bergantung kepada keadaan kewangan dan keperluan anda. Ini untuk mengelakkan anda dari terlalu kerap membuat pengeluaran tunai dari kad kredit anda bagi menampung keperluan kecemasan dalam jumlah kecil seperti balik kampung, kereta rosak, demam biasa dan sebagainya. Tabung kecemasan ini boleh anda simpan di dalam ASB atau Tabung Haji, berbanding akaun simpanan bank yang biasanya hanya memberi pulangan 1% – 2% setahun sahaja. Untuk risiko kehidupan yang lebih besar, anda dinasihatkan supaya memiliki insurans hayat atau insurans kad perubatan.

Gunakan lebihan wang yang anda tidak belanjakan itu, untuk membayar lebih kepada kad kredit yang mempunyai caj faedah yang lebih tinggi dari kad kredit lain. Contohnya, kad kredit konvensional mengenakan caj bulanan 1.5% berbanding kad kredit islamik 1.25% sebulan.

Jika kad kredit anda mempunyai promosi caj faedah rendah untuk tempoh tertentu bagi pindahan baki dari kad kredit lain, gunakan ia untuk mengurangkan caj faedah yang anda perlu tanggung. Promosi sebegini biasanya terdapat di kalangan bank-bank luar seperti Citibank & Standard Chartered yang menggalakkan anda memindah baki kad kredit anda ke dalam kad mereka.

Jika semua kad kredit anda mengenakan caj faedah yang lebih kurang sama, maka gunakan lebihan wang tadi untuk membayar kad kredit yang mempunyai baki yang terendah dulu. Lebih banyak baki kad kredit yang anda kurangkan, lebih cepat ia akan selesai. Anda sendiri akan merasa lebih seronok apabila melihat satu persatu kad kredit anda dapat diselesaikan (moral boost). Dengan cara begini, ia akan mengurangkan jumlah kad kredit di dalam pegangan anda kerana setiap kad kredit yang anda pegang, mempunyai yuran tahunan yang perlu dibayar.

Sesetengah orang gemar membuat potongan simpanan (forced saving) ke dalam akaun ASB atau Tabung Haji. Jika anda membuat potongan gaji bulanan ke dalam akaun pelaburan yang memberi pulangan sekadar 7% - 9% setahun, adalah lebih sesuai jika anda tangguhkan dulu simpanan bulanan tersebut dan tumpukan lebihan wang anda untuk membayar sebanyak mungkin ke atas baki hutang kad kredit anda.

Contoh: Potongan ASB/Simpanan bank RM200 sebulan. Setahun ada RM2,400.
Jika simpan di bank, dapat 2% setahun = RM 48
Jika simpan di pelaburan ASB, dapat 9% setahun = RM 216
Jika bayar pada kad kredit, jimat faedah 18% setahun = RM 432

Anda perlu ingat bahawa FAEDAH adalah sesuatu yang anda perlu bayar kepada bank.
Mana lebih baik? Anda dapat RM 216 atau anda tidak perlu bayar faedah RM 432?
(Nota : Ini cuma kiraan kasar sahaja)

Bagi menunjuk illustrasi sejauh mana keberkesanan pembayaran lebih ke atas kad kredit anda ini, saya gunakan contoh jumlah hutang kad kredit RM 10,000 tadi. Pembayaran minima setiap bulan hanya akan menyelesaikan baki hutang kad kredit anda selepas lebih 89 pembayaran atau 7.4 tahun dengan jumlah faedah berbayar RM 4,055.

Tetapi, hanya dengan menambah RM 100 sebagai bayaran lebih ke atas baki kad kredit anda, kini ia akan selesai selepas 41 pembayaran atau 3.4 tahun dengan jumlah faedah berbayar RM 2,470 sahaja.




Year

Beginning
Balance

Interest @
18.0%

Annual
Payment

Ending
Balance




1.0

$10,000

$1,403

$5,875

$5,527




2.0

5,527

736

3,653

2,610




3.0

2,610

301

2,212

699




3.4

699

31

730

0

3 – Melalui ansuran bulanan tetapi mempunyai baki aliran tunai negatif (defisit)

Jika anda tidak mempunyai rumah yang sudah naik nilai pasarannya dan mempunyai baki aliran tunai yang negative (defisit), perkara penting yang anda mesti buat adalah cuba ubah-suai semua perbelanjaan bulanan anda dengan mengurangkan perbelanjaan yang tidak penting semaksima yang boleh seperti rokok, suratkhabar/majalah, kosmetik dan sebagainya.

Jika baki aliran tunai masih lagi negative selepas pengubah-suaian perbelanjaan bulanan, besar kemungkinan ia disebabkan komitmen bulanan yang tinggi ke atas bayaran pinjaman-pinjaman anda (terutamanya dari hutang kad kredit). Samada anda sedar atau tidak, anda sebenarnya di dalam keadaan bahaya kerana setiap bulan anda berbelanja lebih dari kemampuan anda. Dalam erti kata lain, setiap bulan hutang anda semakin bertambah.

Sebelum anda menghadapi masalah kewangan yang lebih teruk seperti gagal membuat pembayaran ke atas pinjaman-pinjaman anda dan diseret ke mahkamah, anda perlu menyusun-semula baki hutang kad kredit anda itu dengan memindahkan ia ke dalam pakej pinjaman yang mempunyai caj faedah lebih rendah seperti pakej pinjaman peribadi di Bank Rakyat.

Cara sebegini juga dipanggil ‘Debt Consolidation’ dan hanya perlu digunakan apabila anda sudah tidak mempunyai pilihan lain untuk mengurangkan komitmen bulanan anda agar tidak menghadapi masalah kewangan yang lebih besar kelak.

Contoh : Baki kad kredit RM 15,000 untuk 3 kad kredit dari pelbagai bank. Bayaran bulanan minima 5% tentunya RM 750. Jika jumlah hutang kad kredit RM 15,000 itu dikumpulkan dan diletakkan ke dalam satu akaun pinjaman peribadi dengan kadar faedah 7.55% setahun untuk tempoh 7 tahun, komitmen bayaran bulanan akan berkurangan menjadi RM 273 sebulan. Dalam erti kata lain, dengan pengurangan komitmen bayaran bulanan, anda sudah boleh menarik nafas lega.

Cuma dari segi penjimatan faedah, ia sebenarnya tidak menguntungkan anda kerana kadar faedah sebenar bagi pinjaman peribadi 7.55% setahun itu adalah 13% setahun (mengikut kadar APR) dan tempoh pinjaman anda juga telah dipanjangkan kepada 7 tahun i.e. 84 bulan. Memang dari segi komitmen bulanan, anda untung kerana komitmen bulanan berkurangan, tetapi jumlah faedah yang anda perlu bayar sekarang sudah bertambah atas sebab-sebab di atas. Oleh itu, apabila kewangan anda sudah bertambah kukuh, cuba bayar lebih kepada pinjaman peribadi anda pula supaya ia cepat selesai dan jumlah faedah berbayar dikurangkan.

Tindakan seterusnya yang perlu anda lakukan adalah mengawal perbelanjaan anda melalui belanjawan bulanan atau membuat penyata aliran tunai bulanan. Penyata aliran tunai ini akan mengingatkan anda – apa yang perlu dibelanjakan setiap bulan supaya anda tidak berbelanja lebih dari kemampuan anda lagi dan ditimpa masalah hutang yang sama seperti dulu.

Diharap tips kewangan yang saya beri ini dapat membantu anda. Terima kasih.


KOMEN ??

34 comments:

Equity Capital Loans said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Syahminadzer said...

Info yg sngt berguna, terima kasih tuan

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

Hello,
Adakah anda memerlukan pinjaman antara individu menghadapi masalah kewangan dan akhirnya memecahkan kebuntuan yang disebabkan oleh bank-bank dengan penolakan permintaan mereka untuk rekod kredit? Kami menyediakan pinjaman benar antara 1000-100 juta dolar, tanpa jaminan bank dan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%. Saya boleh membantu membuat pinjaman tertentu yang anda mahu. Hubungi saya jika anda berminat. EMAIL: (mabelhernandezloan@gmail.com)

Unknown said...

Memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%. Hubungi kami hari ini di email: (richardjuniorloancompany@gmail.com)

Mayfield Investment Trust Ltd said...

Halo,

Kami adalah Mayfield Investment Trust Ltd, sebuah syarikat pinjaman swasta yang memberikan peluang seumur hidup dan memulakan pinjaman kepada individu yang berminat yang memerlukan bantuan kewangan untuk membayar hutang, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 3%.
Kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada pelanggan yang berminat.
Hubungi kami hari ini melalui e-mel dengan maklumat di bawah;
E-mel: (startuploanfirm@gmail.com)
ikhlas
Pengurus Pengiklanan.
John Dean
Mayfield Investment Trust Ltd
Nombor Syarikat: 00338670

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

Olivia Daniel said...

Halo,
Saya Puan Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
(oliviadaniel93@gmail.com)


DATA PERMOHONAN

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negeri:
5) Seks:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor Telefon:
9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
12) Tempoh pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) Agama:
15) Pernahkah anda memohon sebelum:
16) Tarikh Lahir:
Terima kasih,

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

Victoria Alberto said...

Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
Terima kasih.

Unknown said...

Hello Am Encik Paul Moritz, pemberi pinjaman pinjaman yang sah dan boleh dipercayai. Saya memberi pinjaman pada terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami pada kadar faedah 3%. Saya memberi Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman untuk Membayar Cukai. Sekiranya anda memerlukan pinjaman apa yang perlu anda lakukan adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung sekarang di: paulhelpfund@yahoo.com

Tuhan merahmati kamu.

Salam,

Encik Paul Moritz
E-mel: paulhelpfund@yahoo.com
Whatsapp: +91 733 787 3110

"ISKANDAR LENDERS" said...

* Assalamualaikum Wr Wb *

Perkara kali Encik / Puan:
"" "PERLU ADA" "DANA?
Untuk tujuan:

"" Pengubahsuaian rumah ""
"" Modal teroka ""
"" Pendidikan Kanak-kanak ""
"" "Perkahwinan" ""
"" "Percutian" ""
"" Pinjaman segera ""
"" DAN LAIN-LAIN

Kami bersedia membantu ...
☞ Proses Pantas
☞ Mudah
☞ Ansuran Cahaya
☞ Selamat
☞ Kadar Peratus Tahunan Rendah {A.P.R}
☞ Yang paling penting Semua Data Peribadi anda sangat sulit Tiada pandangan pihak ketiga
Jaminan Motor BPKB yang Cukup atau BPKB Mobil "" Mr / Mrs.

           KREDIT UNION DAYA LESTARI

Affiliate isian {ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY}

alamat

➡ Kedai Hanya :: {+ 16264653418}
➡Watsats Only :: :: + 33753893351}
➡ e-mel :: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
➡BBM ::: {D8980E0B}
➡ {https://www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}

Sukses Salam Sentiasa
SEMUA MALAYSIA / MALAYSIA DAN COVER

Haerul said...

Saya membawa kabar baik kepada kamu semua rakyat Indonesia saya di platform ini, Allah telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Ogos 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini,
Nama saya Haerul, seorang Muslim dalam agama dan saya berasal dari Bandung, Indonesia
Saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat tempat saya bekerja, dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan kepada semua warganegara Indonesia tentang apa yang dilakukan oleh syarikat pinjaman Puan Olivia Daniel kepada saya. Platform ini adalah untuk memberitahu mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

Seperti yang anda lihat dalam gambar profil saya, saya berada dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang saya dan saya menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada bulan Mac 2017, dan saya ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta saya membayar banyak yuran, saya membayar dan akhirnya saya tidak mendapat pinjaman, saya kehilangan kira-kira 20 juta kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana saya memohon pinjaman sebanyak 900 juta dan dengan semua yuran yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan saya bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan Allah mengarahkan saya kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 17 Ogos 2017, saya sedang melayari internet ketika saya mendapati kesaksian wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui email: (yuliy3531 @ gmail.com)
Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansinya melalui sebuah syarikat pinjaman dan dia meminta saya menghubungi email ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Olivia Daniel dan dia memberiku keberanian dan Saya memohon pinjaman dari ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang saya cari selama ini dan Allah akan terus memberkati Yuli untuk memperkenalkan saya

GLORIA'S LOAN COMPANY said...

Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
JENIS PINJAMAN KAMI
Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.
Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
Selamat sejahtera

AMISHA said...




Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

Unknown said...

ANDA MEMILIKI PENAWARAN PINJAMAN URGENT APLIKAT SEKARANG.
     (Franklinsloans37@gmail.com)

Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, kereta
pinjaman, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, usaha
modal, dsb .. Atau adakah anda telah menolak pinjaman oleh bank atau a
institusi kewangan untuk sebarang sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman
kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah rendah dan berpatutan
Kadar faedah 4%. jika Berminat dengan pinjaman? Hubungi kami hari ini di
(Franklinsloans37@gmail.com) dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
Adakah anda memerlukan pinjaman segera atau bantuan kewangan lain?

Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada kadar dua peratus (4%). e-mel kami sekarang
melalui: Franklinsloans37@gmail.com dengan maklumat berikut

nama penuh
tarikh lahir::
negara:
pekerjaan:
jumlah pinjaman:
tempoh pinjaman:
tujuan pinjaman:
pendapatan bulanan:

E-mel kepada kami sekarang melalui (Franklinsloans37@gmail.com)
WhatsApp: +19292227880
Salam
Mr.Williams Henry Franklin.
Ketua Pengiklan
WILLIAMS LOANS LTD.
jhj

Yuli said...

Halo,
Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari uang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa itu adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin.

jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

sekali lagi terima kasih semua kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

Unknown said...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
dia BBM INVITE:{D8980E0B}
Calls Only ::{+12542276869}
WhatsApp Only::{+33753893351}

Victoria Alberto said...

Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
Terima kasih.

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu karena telah membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan pinjaman, saya telah membutuhkan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat Frustrasted karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki, karena saya berhutang kepada bank dan teman-teman saya dan saya tidak punya orang untuk dijalankan, sampai suatu hari setia bahwa seorang teman saya menelepon Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya harus menghubungi Siti Aminah dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia Radu dan saya terkejut ketika pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya ditransfer ke rekening saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah mukjizat dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Ibu Alicia Radu
jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya jamin bahwa Anda akan bersaksi seperti yang saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui email: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan finansial saya

Sasha Ahmad said...

Halo semuanya, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warga negara Malaysia; Saya berusia 38 tahun .. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan Anda semua tentang kebaikan tuan karena akhirnya membimbing saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar dan tulus bernama Bryan M Corsini, direktur pelaksana MODAL SUMBER KEUANGAN setelah ditipu oleh pemberi pinjaman palsu lainnya, saya tidak punya harapan dan tidak tahu siapa yang harus dipercaya ketika dia datang dan memberikan senyum yang luar biasa di wajah saya karena kejutan terbesar saya. Siapa pun dari Anda yang juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi, saya telah membawakan Anda kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: {capitalsourcefinancellny@gmail.com}} melalui Whatsapp +1 832-648-2931 untuk info lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan dan saran lebih lanjut tentang cara mengajukan pinjaman dari Mr. Bryan di sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi terima kasih kepada Bryan M Corsini karena memberi saya pinjaman sebesar $ 80.000.

Unknown said...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
dia BBM INVITE:{D8980E0B}
Calls Only ::{+12542276869}
WhatsApp Only::{+33753893351}

LAWRANCE SIMO said...

Adakah anda memerlukan apa-apa jenis pinjaman jika ya kontrak saya Encik Anthony yang membantu saya dengan pinjaman hanya beberapa minggu lalu, saya hanya perlu berkongsi ini di seluruh dunia untuk memberitahu orang ramai bahawa masih ada orang yang baik dipanaskan di dunia hari ini. Saya benar-benar kehilangan wang untuk penipu dalam talian semua kerana saya terdesak untuk pinjaman. Sehingga saya melihat komen tentang dia, menghubungi beliau bukan kesilapan tetapi impian datang untuk saya. Sekarang saya seorang lelaki bahagia dengan keluarga saya. Hubungi dia jika anda memerlukan sebarang pinjaman di: susan.credit@hotmail.com

Pertiwi Gesang . .. Bagaimana saya mendapatkan pinjaman Medis saya dari ibu yang jujur, Rika Anderson said...

Saya Puan Pertiwi Gesang dari Pangkal pinang, inilah email saya jika anda ingin menghubungi saya: pertiwigesang@gmail.com. Saya ingin berkongsi keterangan saya di platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman $ 6,300 untuk modal teroka daripada pemberi pinjaman sah kerana saya telah jatuh ke hutang dan saya telah cuba meminjam wang dari bank dan peminjam dalam talian tetapi saya selalu gagal dan saya juga penipuan sehingga saya melihat kesaksian ibu Ashraff Nabilah mengenai platform ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY. Saya menghubungi Ketua Pegawai Eksekutif, Puan Rika Anderson, minggu lepas, saya memohon pinjaman dari ibu Rika dan saya terkejut, pinjaman saya telah diluluskan dan selepas 3 jam permohonan saya, jumlah 90 juta telah dipindahkan ke akaun bank BCA saya. Saya ingin menasihati semua orang untuk mencari syarikat pinjaman sah untuk menghubungi Cik Rika Anderson, Ketua Pegawai Eksekutif RIKA ANDERSON LOAN COMPANY melalui e-mel ini: rikaandersonloancompany@gmail.com atau W / S: +1 (914) 705-7484 dan mendapatkan pinjaman .
E-mel Rika Anderson: rikaandersonloancompany@gmail.com
W / S: +1(914)705-7484
E-mel Pertiwi: pertiwigesang@gmail.com

SHARON LOGAN said...

Nama saya SHARON LOGAN, saya dari Washington, DCUSA, Saya ingin menggunakan media ini untuk menulis kepada orang-orang di internet yang memerlukan pinjaman sebenar, bahawa jika anda memerlukan pinjaman tanpa ditipu memohon dari syarikat pinjaman karina roland adalah syarikat yang tepat untuk memohon dari saya seorang guru yang saya ditipu 2 kali oleh sebuah syarikat palsu yang kerang menjadi peminjam tetapi pada akhirnya akan scammed, tetapi sekarang saya tidak lagi bimbang kerana karina ronad telah membantu saya jadi jika anda memerlukan pinjaman segera untuk melakukan apa-apa projek atau perniagaan syarikat ini akan meletakkan senyuman ke wajah anda saya juga telah memperkenalkan kebanyakan kawan-kawan saya ke syarikat ini dan hanya 2 kawan saya memberitahu saya mereka telah menerima pinjaman ada salah seorang kawan saya menerima pinjaman $ 39,000.00 dolar dan yang lain rakan saya menerima jumlah $ 65,000.00 dolar supaya sesiapa yang memerlukan pinjaman atas talian dikenakan dari syarikat ini dan anda akan memberi jaminan, kerana syarikat ini sangat membantu dan Tuhan akan terus menggunakannya untuk membantu orang yang memerlukan pinjaman. Jika anda memerlukan pinjaman dalam talian yang memohon dari syarikat ini dan hubungi mereka melalui cara ini alamat email karinarolandloancompany@gmail.com atau whatsapp hanya 1 (312) 8721-592 dan juga anda boleh menghubungi saya melalui e-mel sharonlogan023@gmail.com untuk maklumat lebih lanjut, terima kasih semua.

KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY said...

SELAMAT DATANG KE KARINA ROLAND LOAN COMPANY, (karinarolandloancompany@gmail.com) matlamat kami adalah untuk menyediakan Perkhidmatan Profesional Cemerlang.

Adakah anda seorang lelaki atau wanita perniagaan? Adakah anda berada dalam kekacauan kewangan atau adakah anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan Skala Kecil dan sederhana? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda sukar mendapatkan modal daripada bank tempatan dan institusi kewangan lain ?.

Pinjaman kami diinsuranskan dengan baik untuk keselamatan maksimum adalah keutamaan kami, Matlamat utama kami adalah untuk membantu anda mendapatkan perkhidmatan yang anda layak, Program kami adalah cara paling cepat untuk mendapatkan apa yang anda perlukan dalam sekejap. Kurangkan pembayaran anda untuk mengurangkan tekanan pada perbelanjaan bulanan anda. Dapatkan fleksibiliti yang boleh anda gunakan untuk sebarang tujuan - dari percutian, ke pendidikan, hingga pembelian unik

Kami menawarkan pelbagai jenis perkhidmatan kewangan kepada individu yang memerlukan pinjaman yang termasuk: Pinjaman Peribadi, Pinjaman Penggabungan Hutang, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Pendidikan, Pinjaman Pinjaman Gadai Pinjaman, Pinjaman Tidak Bercagar, Pinjaman Gadai Janji, Pinjaman Semalaman, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Komersial, Pinjaman Pelaburan , Pinjaman Pembangunan, Pinjaman Automatik, Pinjaman Pembinaan, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% setiap tahun bagi individu, syarikat dan badan korporat. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga anda dan memiliki rumah impian anda serta skim Pinjaman Umum kami.
Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut jika anda berminat: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp kami hanya di +1 (312) 8721-592

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

nenisyahir@gmail.com said...

Instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
Twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
Kontak Aplikasi pinjaman besar

E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
WhatsApp ::: ************ + 447723553516
Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

NURUL YUDIANTO said...

Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

Angga Annisa said...

Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

Contact Details:

e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
WhatsApp:::+6282274045059
Company::Iskandar Lenders"""""
Loan Amount:::Rp.700juta
Name:::::Angga Annisa
Country::::Indonesia
Occupation:Trader
Year:April,2020

Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara

Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan sulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karena dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk biaya kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima uang di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman

Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)


Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah


  .(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).  .(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).
`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLRISINGFUND¨`».(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).(onebillionrisingfund@gmail.com) .(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ). ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )...(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).  .(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ ).

Perusahaan  Alamat Email:::onebillionrisingfund@gmail.com
Nama Perusahaan :: ONE BILLION RISING FUND
Jumlah Pinjaman ::: Rp.480.000.000.00 IDRPerusahaan
Perusahaan WHATSAPP: +1 267 526 5352
Nama Saya ::::: EFENDI QUEEN LISA
Email Saya::::efendiqueenlisa@gmail.com
Negara :::: Indonesia
Perusahaan Terpercaya

TARIMA KASIH

ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda.Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena alasan apapun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan keuangan Anda.Kami telah memberikan Miliaran (mata uang yang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis.Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tunjuk sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman segala jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk melunasi pinjaman Apakah Anda memiliki kredit macet? Apakah Anda butuh uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY
tujuannya adalah untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: [islamicrefinancing@gmail.com]
Whatsapp; +15716666386

Rida Yahya said...

Halo nama saya rida yahya, saya dari java Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengucapkan terima kasih kepada Tuhan Yang Maha Esa untuk hidup saya dan menggunakan syarikat (Syarikat Pinjaman Asmara Hasan) untuk mengubah hidup saya dari menjadi miskin menjadi kaya, saya mempunyai masalah kewangan dan ia sangat buruk dan sukar tetapi terima kasih atas kejujuran syarikat. SYARIKAT PINJAMAN ASMARA HASAN yang menolong saya dengan pinjaman 380 juta dan sekarang saya mempunyai pindahan pinjaman ke akaun bank saya dan saya hanya membuat pembayaran untuk memindahkan pinjaman saya tanpa menambah kesakitan dan sekarang saya dan keluarga saya bekerja dengan baik dan sekarang saya wanita perniagaan yang baik.

Sekiranya anda mengetahui bahawa anda memerlukan pinjaman dengan segera, saya akan mengesyorkan anda kepada Puan Asmara. di E-mel :: asmarahasanloancompany@gmail.com

Sekiranya anda mahu, anda masih boleh menghubungi saya ridayahya1234@gmail.com
Dan anda juga boleh menghubungi nombor WhatsApp Puan Asmara +1 (802) 695-0723 yang jujur

LOAN OFFER said...

Salam tuan/puan
Kami menawarkan pinjaman daripada: 10,000 hingga 9,500,000 € dengan kadar faedah 2%.
Anda tahu bahawa meminjam wang adalah dilarang.
Anda perlu mendapatkan pinjaman, perhatikan kawasan yang kami boleh.
bantu anda:
* Dari segi kewangan
* Gadai janji
* Pinjaman pelaburan
* Pinjaman kereta
* Penyatuan hutang
* Talian kredit
* Gadai janji kedua
* Belian balik kredit
* Pinjaman peribadi
Anda sedang mencari projek dan anda memerlukan pembiayaan, anda memerlukan wang untuk membayar bil anda, wang untuk melabur dalam perniagaan.
hubungi AS melalui e-mel [ georgewilliamsloanfirm333@gmail.com ]