Thursday, March 30, 2006

Kuatnya seorang IBU...

Tersebut al-kisah..seorang suami yang begitu mencintai isterinya. Maklumlah kan, baru kawin, cinta masih segar, kasih masih wangi..sewangi-wanginya. Setelah memadu kasih, maka isterinya yang tercinta pun mengandunglah.

Setelah sarat mengandung, maka terbitlah rasa kesian dan simpati teramat sangat melihatkan kepayahan isterinya. Dirasakan tidak termampu isterinya membawa kandungan perutnya yang memboyot, tambahan lah isterinya berbody kecil.

Si Suami yang kebetulannya seorang ahli sukan bina badan cubalah membayangkan berat kandungan isterinya yang perlu dibawa selama sembilan bulan itu. A''arghh..*****a seberat lima kilogram aje...kata hati si-suami tu. Seberat sekampit beras saiz kecik.

Maka, suami itupun berjumpalah dengan seorang bomoh dengan niat supaya dipindahkan sakit bersalin isterinya itu ke kakinya..maklumlaa..ahli bina badan. Dengan izin Allah, pada tibalah hari isterinya mengalami tahap gesaan bersalin tahap awal. Si suami tadi, terasa seluruh otot tanganya menyentap2 sakit, kejang yang amat sakit, tak tertanggung olehnya. Tidak pernah rasa sakit yang sebegitu. Maka berjumpalah semula suami itu dengn bomoh, supaya dipindah dan dialihkan sakit itu kepada isterinya.

Hairanlah suami melihat isterinya masih boleh bertenang menghadapi kesakitan itu. Itu baru contraction awal, belom bersalin lagi. Hairan betul melihat isterinya masih boleh tersenyum sejurus melihat baby nya selamat dilahirkan.

Kini barulah ia sedar wanita merupakan orang yang paling kuat menahan sakit besalin, yang merupakan sakit kedua azab selepas sakit menghadapi sakaratul maut. Selayaknya syurga itu di bawah tapak kaki ibu....Kuatnya seorang wanita..isteri dan ibu...:)

6 comments:

snowheart said...

itulah kasih ibu..
tiba2 teringat mak kat umah..hmm..

Anonymous said...

ye ke? orang lain pun ada mak gak..mungkin dia orang pun teringat jugak..
jarang jumpa mak ke? kesian tul...
"hati salji" cepat jadi cair..nanti tak leh rindu dah, hati dah cair...hahahahah

snowheart said...

tahu la org lain pon ade mak...
sape kate hati dah cair??

pak tua said...

snowheart ni sapa? selalu masuk blog ko ni paan..

snowheart said...

aku saje post kt sinih sbb tgk blog nih cam xde respon..
so aku tlgla mula dulu br aa meriah...br ade opinions

pak tua said...

bagus tul snowheart ni..bleh berkenalan ke?