Wednesday, December 31, 2008

Bila Suami Menjadi Pendiam

Tentunya anda menjadi hairan dan tertanya dengan diri sendiri kenapa suami anda tiba-tiba menjadi pendiam. Walaupun sebelum ini dia seorang suami yang peramah dan ceria. Suka bercerita dengan isterinya tentang apa jua perkara. Tetapi apabila suami dengan tiba-tiba menjadi pendiam, isteri pula mula terasa curiga. Timbul pula prasangka dihati dan paling dikhuatiri jika suaminya sedang dilamun cinta. Peristiwa yang terjadi tentunya bukan kerana suami kehilangan cita-cita, keinginan dan melupakan masa depan keluarga. Lebih lebih lagi bercinta. Suami hilang kata-kata ataupun menjadi pendiam kerana tingkahlaku isterinya sendiri.


1. ISTERI BUKAN PENDENGAR YANG BAIK

Sudah menjadi kebiasaan orang yang sedang bercakap inginkan perhatian. Lebih-lebih lagi masalah yang diutarakan itu bersangkut paut masalah keluarga. Tapi sayangnya isteri tidak memberikan sepenuh perhatian dengan apa yang diperkatakan oleh suaminya. Isteri pula sibuk memperkatakan hal lain bila suami sedang berbual dengannya. Ataupun isteri leka menonton rancangan televisyen kegemarannya tanpa mempedulikan apa yang diperkatakan oleh suaminya. Dia membiarkan suaminya bercakap seorang diri sedangkan dia asyik menonton televisyen. Adan juga isteri yang mendengarkan setiap kata yang diucapkan oleh suaminya. Tapi sekadar mendengar tetapi tidak memberi sepenuh perhatian sehingga isteri tidak tahu apa yang diperkatakan oleh suami kepadanya. Sikap isteri yang acuh tak acuh dengan perbualan suami amat membosankan.

2. ISTERI SUKA MENYAMPUK PERBUALAN SUAMI

Sudah menjadi amalan dan tabiat kaum wanita yang suka menyampuk perbualan suami. Malahan di dalam pertemuan yang dihadiri oleh kaum wanita, mereka saling suka menyampuk perbualan teman-temannya. Tabiat sampuk menyampuk perbualan sudah menjadi perkara biasa bagi wanita serta sukar untuknya menghindari. Begitu juga bila suami sedang berbual dan belum selesai apa yang hendak diucapkan terhenti kerana isteri menyampuk dan membawa kepada tajuk perbualan yang tidak ada kena mengena dengan apa yang dituturkan oleh suaminya.
Lama kelamaan hal ini membuat suami menjadi bosan untuk mengemukakan perbualan yang terkandas itu. Meskipun hal itu bersangkut paut dengan masalah keluarga dan rumahtangga.

3. ISTERI TAK ACUH DALAM MENDENGARKAN APA YANG DIKEMUKAKAN OLEH SUAMINYA

Adakalanya ketika suami berbual dengan isteri, apa yang dituturkan oleh suami tidak mendapat perhatian dari isterinya. Isteri tidak mendengar dengan serius. Pada hal sebetulnya ia sedang berfikir masalah lain. Mungkin saja ia sedang berfikir tentang pakaian yang akan dikenakan pada malam minggu depan untuk menghadiri perkahwinan kenalannya.

4. TIDAK UPAYA MENJAGA RAHSIA

Pada umumnya wanita paling tidak suka dengan hal-hal yang dianggapnya sebagai sesuatu yang rahsia sifatnya. Tetapi, mereka juga senang menceritakan kepada orang lain. Apabila suami menganggap sesuatu yang dibicarakan dengan isterinya itu adalah sesuatu yang rahsia tetapi isteri menceritakan hal tersebut kepada orang lain. Oleh kerana itu suami akan mengambil langkah tidak mahu menceritakan sesuatu yang berbentuk rahsia sifatnya kepada isteri.

Empat Cara Mengenal Keaiban Diri

1). Hampirkan diri pada guru atau orang berilmu yang dapat menyingkapkan sifat-sifat buruk yang bersarang dalam hati manusia. Guru akan memberitahu keaiban diri seseorang dan cara-cara mengubatinya.

2).Hendaklah mencari rakan karib yang boleh dipercayai, bijaksana dan lebih pengetahuan agamanya.Teman sebegini akan memerhatikan tingkah laku temannya dan jika terdapat perbuatan yang tidak elok, dia segera mengingatkannya.

3).Hendaklah berlapang dada apabila menerima teguran atau nasihat orang lain yang bersangkutan dengan perlakuan atau sifat aib yang terdapat dalam diri seseorang.

4).Hendaklah sentiasa bergaul dengan orang ramai. Lantaran sebarang perkara tercela yang dilihat pada orang lain akan menimbulkan pertanyaan kepada dirinya - adakah perkara tersebut ada pada diri aku? Sebab orang Mukmin adalah cermin kepada Mukmin yang lain.

Sesungguhnya tabiat dan sifat manusia di alam ini sama sahaja dalam menurut hawa nafsu. Setiap sifat yang ada pada orang lain, tidak mustahil terdapat juga pada diri sendiri. Malah mungkin lebih dahsyat daripada itu. Sebaik-baiknya telitilah diri sendiri dan bersihkan diri daripada mencela orang lain. Ingatlah, tiada cara yang lebih utama untuk mendidik diri selain mengenal keaiban diri terlebih dahulu.

Pengajaran - Kisah Mengenai Sedekah

Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Rasulullah menegurnya.

"Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?"

Lalu gadis malang inipun menceritakan hal yang berlaku padanya:

"Ya Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Balas gadis tadi.

"Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku."

Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut.

"Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka. Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan sekelip mata." Gadis itu berhenti seketika menahan sebak.

"Kemudian kulihat ditangan kirinya ada seketul keju dan ditangan kanannya ada sehelai tuala kecil.Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran Islam dan isteri yang taat kepada suaminya?

Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi. Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang

dermawan dan kuat beramal. Lalu aku bertanya kepada ayahku.

"Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menaggung azab di neraka.Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia kulihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama.

Lalu dijawab oleh ayahnya. Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika didunia.

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka. Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur. Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk. Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah."

Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir dipipi. Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah.

Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat islam. Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh.

Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu.Mudah-mudahan segala dosanya terampun. INSYALLAH"

Friday, December 19, 2008

The best and worst tech products of 2008


Lists like this are awfully subjective, but always fun to work on. As Christmas approaches, it's time to reminisce about the products that really floated my boat in 2008... and a few of the ones that made me run away screaming.

Without further ado, here are my -- completely personal -- picks for some of the best products to come from the world of technology from 2008.

The Best

Gateway MC7803u laptop - It has modest specs and average-to-good performance, but $1,000 (RM3462) flat gets you a gorgeous, 16-inch screen and a distinctive, classy chassis, complete with leather trim. It's altogether an excellent value and has all the features that virtually every user needs in a portable.

Rock Band 2 - Arguably the best game of the year -- I find it humbling that I listen to more music while playing Rock Band than I do on my iPod. The ongoing addition of new -- and good -- music to the game makes it an ongoing favorite at Null HQ.

Lenovo IdeaPad S10 - If you must buy a netbook, try Lenovo's outstanding mini, which is exceptionally powerful for its feature set and size and priced to move.

Intel Core i7 CPU - This new CPU is the fastest and most capable microchip on the block, hands down, and it won't melt your computer along the way. Can't wait for the mobile version to arrive in 2009. Read my previous post about intel Core i7 here.

Hulu - This web TV service really came into its own in 2008 after a slow and rocky start. YouTube gets all the press (and about 100 times the traffic), but Hulu has the full-length, high-quality commercial shows and snippets that people actually want to watch. And the player is snappier in response than anything else on the market.

Fabrik [re]drive - Environmentalism in the tech world doesn't have to mean just a good take-back program. The [re]drive is made of bamboo and recyclable aluminum, making it not just more eco-conscious than any other hard drive on the market, but better looking too.

Sony Xperia X1 - If it weren't for the RM2900 price tag, you'd see X1 handsets in the hands of all the digerati instead of the iPhone. (Yeah, I like the iPhone 3G, too, but the atrocious battery life is cause enough to keep it off this year's "best" list.)

Herman-Miller Embody - Can a man fall in love with a chair? Yes, yes he can.

The Worst

Blu-ray - I'm happy to see that Blu-ray players have come down in price... but the media has not, and there's no way I'm paying $25 to watch Step Brothers. Plus the technology is still, bafflingly, dog-slow.

Mint.com - Lots of writers hail Mint.com's finance tracking system as the best thing since Coca-Cola Classic, but after weeks with the service I've never gotten it to work right. It still can't grab all my account information from one of the biggest banks in the world... and every month I am (wrongly) chastised for spending over $5,000 on groceries, the category into which all my spending is invariably dumped.

DRM in All Its Forms - Why does DRM still exist? It's so aggravating and generates so many lawsuits that promising products like RealDVD get sued off the planet within days of launching. Three months after launch, RealDVD is still "temporarily" off the market as the company deals with a Hollywood lawsuit.

Tuesday, December 16, 2008

Zakat Tahun 2008


Tahun 2008 dah hampir melabuhkan tirainye..so, make sure ada peruntukan untuk bayar zakat tahun ni. Zakat emas, zakat pendapatan,zakat wang simpanan, etc.

Zakat Pendapatan - punca pendapatan atau perolehan dari gaji, elaun, b
onus, pendapatan sampingan dan hasil-hasil yang dikategorikan sebagai pendapatan. Zakat pendapatan dikenakan selepas ditolak perbelanjaan asas seperti sara hidup, elaun ibu bapa, caruman KWSP, anak, isteri dan sebagainya.

Zakat Wang Simpanan - berdasarkan jumpa wang yang disimpan sa
haja. Zakat wang simpanan dikenakan pada jumlah terendah yang mencecah nisab semasa.

NISAB bagi 2008 ialah RM6400.

Klik di sini untuk pengiraan zakat anda :

http://www.e-zakat.com.my/baru/k-zakat/kalkulator_pendapatan.asp



HIKMAH DISYARIATKAN ZAKAT


Antara hikmah dan tujuan ALLAH SWT mensyariatkan zakat ialah:
  • Mengagihkan sebahagian kecil kekayaan daripada golongan yang berada kepada golongan yang kurang berada. Membersihkan diri pembayar zakat.
  • Membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.
  • Mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh ALLAH SWT di kalangan golongan yang berada.
  • Mengurangkan perasaan irihati di kalangan yang kurang bernasib baik.
  • Mewujudkan perhubungan antara hamba dengan ALLAH SWT di samping perhubungan antara manusia dengan manusia.
  • Memberi peluang kepada golongan hartawan untuk beribadat dalam bentuk mengeluarkan zakat daripada harta mereka.
  • Mewujudkan kesatuan di kalangan masyarakat Islam dalam urusan ekonomi dan kewangan.
  • Memberi masyarakat satu cara mengurus ekonomi dan kewangan yang diredhai oleh ALLAH SWT.
  • Melahirkan rasa tenang dan tenteram dalam hati dan jiwa pembayar zakat

Friday, December 12, 2008

Didik anak kepentingan pengurusan kewangan

DALAM keadaan ekonomi tidak menentu ini, pengurusan kewangan keluarga adalah sangat penting.

Konsep pengurusan kewangan ini bukan hanya untuk orang dewasa, malah perlu diterapkan di kalangan anak-anak kerana ia dapat membantu mengurangkan jumlah perbelanjaan bulanan anda.

Dengan kenaikan harga barang, anda sememangnya memerlukan bantuan daripada semua ahli keluarga dan anak-anak juga tidak terkecuali.

Malangnya, ramai ibu bapa yang gagal mendidik anak-anak mereka men
genai asas pengurusan kewangan.

Pengajaran paling penting untuk disampaikan kepada anak-anak ialah kepentingan menabung dan mengelakkan pembaziran kerana ia perlu demi kebaikan anda dan juga anak-anak.

Duit tidak turun dari langit

Mungkin ada anak zaman sekarang tidak menganggap mendapatkan duit itu satu perkara sukar.

Semuanya mereka anggap mudah. Cuba bayangkan senario ini - seorang anak kecil meminta ibunya membelikannya mainan baru tetapi ibunya tidak mempunyai cukup duit untuk membelinya, lalu dia berkata “Mak tak cukup duit nak belikan adik mainan ni”. Si anak pula dengan lurusnya menjawab “ATM ada. Mak keluar la duit dari mesin ATM tu”.

Inilah fikiran kanak-kanak zaman sekarang! Bagi mereka, wang dikeluarkan mesin ATM itu tidak ada kesudahannya.

Kanak-kanak akan melalui satu peringkat dalam hidup mereka yang mana mereka mahu memiliki pelbagai benda.

Mereka tidak sedar bahawa untuk mendapatkan wang, anda sebagai ibu bapa perlu bekerja keras.

Apabila anak-anak sudah sampai ke peringkat ini, sudah tiba masanya untuk anda memberikan mereka pendedahan mengenai pengurusan kewangan.

Mendisiplinkan anak mengenai wang

Antara pengajaran penting dalam mendidik anak mengenai pengurusan kewangan ialah mereka perlu mengetahui mereka perlu berdisiplin dalam berbelanja dan menguruskan wang.

Anak-anak perlu berdisiplin, sama ada dalam konteks menyimpan wang dalam akaun simpanan mahupun sekadar dalam tabung di rumah.

Ketika anak-anak mengenali perbezaan antara keperluan dan kehendak serta perlunya menabung, disiplin yang diperoleh dalam menabung dan mengawal diri daripada membazir akan menjadi pengajaran yang boleh digunakan dalam pelbagai aspek kehidupan kelak.

Mereka akan berusaha lebih gigih untuk berbelanja mengikut kemampuan diri dan meringankan beban anda.

Mengelakkan anak anda daripada menjadi Generasi Hutang

Ramai anak-anak kita yang masih menuntut di universiti sudah mempunyai hutang yang perlu dibayar apabila tamat pengajian.

Contohnya pinjaman pelajaran. Apa yang dikhuatiri ialah apabila memasuki alam pekerjaan, bukan saja pinjaman pelajaran perlu dibayar tetapi ditambah pula dengan hutan kad kredit, pinjaman peribadi dan sebagainya.

Jika hutang ini tidak dikawal, mereka mungkin akan dibelenggu hutang untuk tempoh lama dan mungkin juga akan melarat sehingga mereka sudah berkeluarga.



Menanamkan sifat pemurah dan dermawan pada anak-anak

Jika anak anda dapat menguruskan wang dengan baik, mereka akan dapat menabung dan melabur.

Di samping itu, wang lebihan itu boleh digunakan untuk menderma atau menolong kawan atau orang kesusahan.

Dengan menggalakkan sikap dermawan dalam diri anak pada usia muda, mereka akan membesar sebagai individu mempunyai sifat terpuji.



Nota: Artikel ini ditulis SIDC dan Ooi Kok Hwa, pemegang Lesen Wakil Perkhidmatan Pa-saran Modal untuk menjalan-kan urusan nasihat pela-buran di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007. Mak-lumat dalam artikel ini ialah untuk tujuan pendidikan dan tidak boleh dianggap peng-ganti untuk nasihat perunda-ngan atau nasihat profesional.

Wednesday, December 03, 2008

Perangai-Perangai Yang Menyekat Rezeki

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa’yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.

1. Tidak sembahyang atau solat. ( Sebab Utama )
2. Tidak membaca Bismillah ketika hendak makan. (Selalu terlupa maka Allah pun 'lupakan' kita)
3. Makan atas pinggan yang terbalik. (main belasah janji perut kenyang)
4. Memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. Menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan. ( makanan kotor otak lebab )
6. Berwuduk’ di tempat buang air besar atau air kecil. ( rumah kos rendah atau rumah kecil )
7. Suka bersandar pada pintu rumah. ( suka termenung )
8. Suka duduk di atas tangga. ( budaya lepak )
9. Membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan. ( Pemalas dan angkuh )
10. Membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung. (rezeki mesti kita hormati baru jimat)
11. Tidak membersihkan rumah. ( Pemalas )
12. Membuang sampah atau menyapu dengan kain. ( tak fikir panjang, janji kemas)
13. Suka membersihkan rumah pada waktu malam. ( Keje shift biasalah nak wat camna)
14. Suka tidur di atas muka. (lebam all the time)
15. Membakar kulit bawang. ( cuba bakar kulit sendiri kalau brani..)
16. Menjahit baju yang sedang dipakai. ( gelojoh )
17. Mengelap muka dengan baju. ( jalan mudah )
18. Berdiri sambil bercekak pinggang. (budget gangster la tu)
19. Tidur tidak memakai baju. ( panassss or what?? )
20. Makan sebelum mandi hadas. ( tak suci diri dulu)
21. Tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.(sambung tido..)
22. Pergi ke pasar sebelum matahari terbit. ( rezeki burung mencotok makanan waktu awal pagi)
23. Lambat pulang dari masjid. ( Lepak dulu , ngumpat sepam )
24. Doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak. ( minta Allah benda tak baik)
25. Kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan. ( setan kencing )
26. Suka memadam pelita dengan nafas. ( api petila/lilin bagaikan ikon islam, kalau tiup maka terbanglah islam)
27. Membuang kutu kepala dalam keadaan hidup. ( berjangkit ke orang lain)
28. Membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. Membuang air kecil pada air yang mengalir.(lemah nanti...)
30. Memakai seluar sambil berdiri.(huh, kena duduk ke??)
31. Memakai serban sambil duduk.
32. Mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. Makan dengan menggunakan dua jari. (makan control la ni..)
34. Berjalan di antara kambing.(xpaham yg ni, ada sesapa leh explain?)
35. Berjalan di antara dua perempuan.(kalau kahwin dua cam ne? )
36. Suka mempermainkan janggut.(jgn buat..)
37. Suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.(jauhkan tgn anda dari lutut..)
38. Meletakkan tapak tangan pada hidung.(kalau lubang hidung besar pun, jgn buat)
39. Suka menggigit kuku dengan mulut. ( kuman masuk perut )
40. Mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. Mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. Menguap ketika solat.
43. Meludah di tempat buang air besar atau air kecil.

Tuesday, November 25, 2008

Jacko embraces Islam; changes name to Mikaeel

The skint superstar, 50, donned Islamic garb to pledge allegiance to the Koran in a ceremony at a pal’s mansion in Los Angeles, The Sun can reveal.

Jacko sat on the floor wearing a tiny hat after an Imam was summoned to officiate — days before the singer is due to appear at London’s High Court where he is being sued by an Arab sheik.

A source told last night how Jacko, brought up as a Jehovah’s Witness, decided to convert as he used a studio at the home of his chum to record a new album.

The star — whose hits include The Way You Make Me Feel — was spotted looking “a bit down” by a producer and a songwriter who had both embraced Islam.

The source said: “They began talking to him about their beliefs, and how they thought they had become better people after they converted. Michael soon began warming to the idea.

“An Imam was summoned from the mosque and Michael went through the shahada, which is the Muslim declaration of belief.” Mikaeel is the name of one of Allah’s angels.

“Jacko rejected an alternative name, Mustafa — meaning “the chosen one”.

Brit singer Yousef Islam, 60 — who was called Cat Stevens until he famously converted — turned up to help Jacko celebrate.

It was his pals David Wharnsby — a Canadian songwriter — and producer Phillip Bubal who counselled Jacko.

The pair’s new names are Dawud Wharnsby Ali and Idris Phillips.

Jacko now prays to Mecca after the ceremony at the Hollywood Hills home of Toto keyboard player Steve Porcaro, 51, who composed music on the singer’s Thriller album.


-The Sun UK.

Thursday, November 20, 2008

Reducing EPF contribution - Does it really help your monthly commitment??


Some info to share with my readers.

Assuming your monthly basic salary is RM4000.

  • If your monthly EPF contribution is 11% ( RM440 ), taxable income = RM3560, income tax payable = RM77.(
  • If your monthly EPF contribution is 8% ( RM320 ), taxable income = RM3680, income tax payable = RM109.

Thus, if you choose to contribute 8%, you will end up paying more income tax to the government, which will make the government richer.

Finance Minister Najib Tun Razak said this measure is meant to boost up the slow-down market, but from this example wee see that the money does not go into the market. Instead the money goes direct into the government's pocket through the greater amount of income tax that we will have to pay. Obviously this measure does not help the market at all.


Any comment?

Wednesday, November 19, 2008

Intel Launches Fastest Processor on the Planet





UPDATE : PRICE IN MALAYSIA





The world’s most powerful general purpose processor, Nehalem Core i7—is already being sharked up and put to some mind-blowing new uses, both by creative professionals and by Intel employees who’ve been taking our chip for “test drives.” Here are a few of our photo picks from the event.







Randall Rickert is an LA-based digital artist and animator of TV shows and documentaries. Ever heard of “pirate technology”? No, not “pirated technology.” Randall is working on an animated project to show how olden-day seafaring pirates used technology to ply their, uh, trade. His images involve water, shimmering surfaces, shadows. He says his new Intel Core i7 system makes his work vastly faster.








Christian Schneider is a filmmaker who, like a number of other multimedia artists, came to the Core i7 launch to show what is creatively possible with our new processor. This Intel event featured working professionals using our products, a significant departure from the usual reliance on Intel-run demos.



This supercool demo showed live, so-called “marker-less” motion tracking. A series of cameras capture your motion, and process it real-time. Behind the scenes, there’s a torrent of data being crunched. Applications for this technology—running on Intel Core i7 systems—include custom-made clothing (it will fit better) and custom-made sporting gear such as bicycles (it can be manufactured to your exact ergonomic needs). And, of course, gaming.













Tuesday, November 18, 2008

Angkasawan kitar semula air kencing untuk minum

CAPE CANAVERAL: Kapal angkasa Endevour yang dinaiki tujuh angkasawan Jumaat lalu bagi misi 15 hari membina semula Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) membawa dua bahagian baru untuk ruang tidur dan sistem mengitar air yang membolehkan krew menapis air kencing dan air sisa lain untuk diminum. "Kami sudah menguji rasa air itu. Tiada siapa membuat bantahan keras mengenainya. Selain daripada sedikit rasa iodin, ia menyegarkan sama seperti air jenis lain. "Saya ada menyimpan beberapa air tapisan itu dalam peti sejuk saya. Rasanya biasa bagi saya," kata ketua jurutera sistem NASA, Bob Bagdigian. Endeavour sudah tiba di ISS, semalam, sejak berlepas antara jam 7.55 malam Sabtu lalu dari Pusat Angkasa Lepas Kennedy di Florida. NASA merancang untuk menggandakan saiz krew stesen angkasa lepas daripada tiga anggota kepada enam tahun depan. Kapal angkasa itu Penghantaran peralatan pengitar semula air sisa bernilai AS$250 juta (RM900 juta) antara sasaran utama misi angkasa lepas ke-124 NASA. Jika kapal angkasa itu tiba mengikut jadual, angkasawan akan menghabiskan 11 hingga 12 hari memperbaiki tempat tinggal di sana.


men, ko kena belajar2 la..kata nak jadi angkasawan..ahaks...ooohh..huhuhu

Monday, November 17, 2008

Perut buncit pendek umur



Satu kajian terbaru mendedahkan bahawa mereka yang berperut buncit dan mempunyai lemak berlebihan di sekeliling pinggang berdepan risiko dua kali ganda untuk mati pada usia muda.


Kajian membabitkan 350,000 orang di seluruh Eropah dan disiarkan Jurnal Perubatan New England edisi terbaru itu menyatakan, lebihan lema
k di bahagian perut menjejaskan kesihatan walaupun jika seseorang itu tidak dikategorikan gemuk dan mempunyai berat badan keseluruhan yang normal.

Ketua kajian dari Institut Pemakanan Manusia Jerman di Potsdam-Rehbrucke, Dr Tobias Pischon, berkata kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa risiko mati pada usia muda bukan saja berpunca daripada kegemukan semata-mata tetapi juga disebabkan masalah pengedaran lemak dalam badan.

"Lemak di bahagian perut bukan saja menyimpan tenaga, tetapi merangsang pengeluaran sejenis hormon dikenali cytokines yang menyumbang kepada serangan penyakit kronik," katanya.

Beliau berkata, hasil kajian itu mencadangkan doktor agar mengira ukur lilit bahagian perut dan punggung pesakit, selain purata indeks jisim tubuh sebagai pemeriksaan asas yang mesti dilakukan ke atas pesakit.

Perbandingan yang dibuat ke atas pesakit dengan indeks jisim tubuh sama, menunjukkan bahawa risiko mati pada usia muda meningkat apabila ukur lilit pinggang mereka semakin besar.

"Risiko mati muda meningkat dua kali ganda bagi mereka yang mempunyai perut buncit iaitu lebih ukur lilit pinggang melebihi 120 sentimeter bagi lelaki dan lebih 100 sentimeter bagi wanita, berbanding mereka yang mempunyai ukur lilir lebih kecil iaitu kurang daripada 80 sentimeter bagi lelaki dan kurang 65 sentimeter bagi wanita," katanya. Dr Pischon berkata, nisbah ukur lilit antara pinggang dengan punggung juga boleh menjadi penunjuk yang penting kepada keadaan kesihatan seseorang. Nisbah yang lebih kecil antara pinggang dan punggung menunjukkan risiko kesihatan yang lebih rendah berbanding nisbah yang lebih besar antara kedua-duanya.

Perhatian : buncit sebab terkena buatan orang tidak termasuk dalam kes ni..

ahaks...oooooohh...huhuhuhu..(trademark Park JM)

Thursday, November 06, 2008

KWSP: Pengurangan 3% secara automatik mulai Januari 2009



Pengurangan caruman bulanan pekerja dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) daripada 11 kepada lapan peratus akan dilaksanakan secara automatik mulai gaji Januari 2009 sehingga Disember 2010.

Bagaimanapun ahli yang ingin mengekalkan caruman pada kadar 11 peratus boleh berbuat demikian dengan mengisi borang KWSP 17A (AHL) dan dikemukakan kepada majikan masing-masing untuk diserahkan kepada KWSP.

Menurut Pengurus Kanan Perhubungan Awam KWSP, Nik Affendi Jaafar, KWSP akan mengeluarkan jadual caruman bulanan yang baru. Jadual dan borang tersebut boleh didapati di pejabat-pejabat cawangan KWSP atau memuat turun daripada laman web myEPF di www.kwsp.gov.my mulai 1 Disember ini.


BERTINDAK SEGERA!!! :)

Wednesday, November 05, 2008

80/20 rule



Interesting quote from the movie 'Why did I get married?'
In most cases, especially in relationships, you will only get 80% of what you NEED and you will hardly get the other 20% that you WANT in your relationship. There is always another person (man or women) that you will meet and that will offer you the other 20% which is lacking in your relationship that you WANT
And believe me, 20% looks really good when you are not getting it at all in your current relationship.
But the problem is that you will always be tempted to leave that good 80% that you know you have, thinking that you will get something better with the other 20% that you WANT
But as reality has proven, in most cases, you will always end up with having the 20% that you WANT and loosing the 80% that you really NEED and that you already had.
Be careful in deciding between what you WANT and NEED in your life.


Adultery happens when you start looking for what you don't have. 'Wow, this girl in my office is a real looker. But it's not her Wynona Rider features that got me. I'm crazy about her because she's also understanding, intelligent, tender - so many things that my spouse is not'

Somewhere along the way, you'll find a woman or a man who will be more charming or sensitive. More alluring. More thoughtful. Richer. Have greater sex appeal. And you will find a woman or man who will need you and pursue you and go loco over you more than your spouse ever did.

Because no wife or husband is perfect. Because a spouse will only have 80% of what you're looking for. So adultery takes place when a husband or wife looks for the missing 20%. Let's say your wife is melancholic by nature .

You may find yourself drawn to the pretty clerk who has a cherry laugh no matter what she says: 'I broke my arm yesterday, Hahahaha . . ..'

Or because your wife is a homebody in slippers and pajamas, smelling of garlic and fish oil, you may fall for a fresh-smelling young sales representative that visits your office in a sharp black blazer, high heels, and a red pencil-cut skirt Or because your husband is the quiet
type, your heart may skip a beat when you meet an old college flame who has the makings of a talk show host.

But wait! That's only 20% of what you don't have.

Don't throw away the 80% that you already have!

That's not all. Add to your spouse's 80% the 100% that represents all the years that you have been with each other. The storms you have weathered together. The unforgettable moments of sadness and joy as a couple. The many adjustments you have made to love the other. The wealth of memories that you've accumulated as lovers.

Adultery happens when you start looking for what you don't have.

But faithfulness happens when you start thanking God for what you already have.

But I'm not just talking about marriage.

I'm talking about life!

About your jobs.
About your friends.
About your children.
About your lifestyles.

Are you like the economy airline passenger that perennially peeks through the door of the first class cabin, obsessed with what he's missing? 'They have got more leg room! Oh my, their food is served in porcelain! Wow, their seats recline at an 80% angle and they've got personal videos!'

I guarantee you'll be miserable for the entire trip! Don't live your life like that. Forget about what the world says is first class. Do you know that there are many first class passengers who are miserable in first class -- because they are not riding in a private Lear Jet?

Hati-hati dengan PC di tempat awam..

HATI2 KALAU MEMAKAI PC DI TEMPAT UMUM (SEPERTI INTERNET CAFE, DLL...)
CEK BELAKANG PC DAN LIHAT APAKAH ALAT INI ADA DI BELAKANG PC, BILA ADA, JGN PAKAI PC ITU!!!!




Alat ini dicucuk di hujung cable keyboard yg terhubung ke PC, ini digunakan untuk menyimpan semua data yg telah diketik oleh keyboard itu...
Kebanyakan ini dipakai di Internet kafe, pameran, hotel Dan lapangan terbang. Maka berhati2lah terutama anda yg menggunakan Internet di tempat seperti itu untuk mengakses account bank online atau site penting lainnya.
Setelah anda masuk ke account bank, Dan setelah selesai, meninggalkan PC, itu akan dgn mudahnya untuk membuka account itu kembali dgn apa yg sebelumnya anda ketik, yg telah tersimpan di dlm Black Device.
Jadi, sebaiknya anda periksa dahulu PC jika Ada sesuatu yg mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan Internet di tempat umum untuk mengakses site penting

Semoga informasi ini berguna untuk anda semua.. Dan mencegah terjadinya hal2 yg tdk diinginkan

Sunday, November 02, 2008

Card Protection Plus - Protect anything in your wallet/purse




CPP's Card Protection is comprehensive card protection Membership for use in the event of card loss, theft and related fraud. The unique feature of Card Protection is the provision of a complete service solution and assistance.

If you lose your wallet or have your handbag stolen, all of your cards will be cancelled immediately. Just make one free call to CPP's hotline - from anywhere in the world and the risk of card fraud is virtually eliminated.

Your calls are answered by multi-lingual (Cantonese, English, Malay and Mandarin) customer service agents so you can use the language you prefer when you are in a stressful situation.

Card Protection Premier is more than just a card cancellation service, take a look at all the other benefits you are entitled to:


Key BenefitsCard Protection Premier Assistance Benefits
24 hour loss reporting covering ALL your cards Free

Worldwide coverage Yes
Fraud protection (before notifying CPP) RM4,400 (max RM440 per card - max up to 10 cards)
Fraud protection (after notifying CPP) RM300,000
Financial Assistance
Reimbursement for: Communication costs
Valuable documents like passport, identity card and driving license
Financial cards(card replacement fee up to RM50 per card)
Stored value card(e.g. Touch 'n Go, max up to RM40)
Up to RM1,000 per year
Travel Assistance
Emergency cash (advance) Up to RM2,200 per Member #
Emergency hotel bill payment (advance) Up to RM6,000 per Member #
Emergency travel ticket replacement (advance) Up to RM10,000 per Member #
Additional Services
Registration of valuable document and cards like passport numbers, credit card numbers, Membership cards, etc. Unlimited
Reminder stickers and key cards
with CPP lost / stolen hotline One set per Member


# Applicable when abroad. To receive the benefits, you must report your card loss to Card Protection Plan Limited within 24 hours of discovery.

Annual Membership FeeCoverage Cost
Individual Membership RM98

Household Membership RM118
(Protection for you and up to 4 other persons living at the same address[permanent address OR mailing address])
most of the banks in Malaysia offer this service to their customer OR you may contact cppasia directly. visit www.cppasia.com for details.

Wednesday, October 29, 2008

New Blog Interface

i have changed my blog graphical interface, but i still need more time to edit the page layout and postings. i'm sorry if you cannot read some of my previous postings. work is in progress to improve that..

Thanks.

Tuesday, October 28, 2008

Kisah Doktor Muda, Mona Dan Lelaki

Samingan, seorang doktor muda, baru saja berhenti dari jadi doktor kerajaan di daerah terpencil di Negeri Sembilan. Dia baru buka klinik swasta. Senangnya hati Samingan menjalani hari pertamanya sebagai doktor swasta.

Pembantunya yang cantik, Mona, memberitahu bahawa ada seorang lelaki ingin menemuinya.

"Wah, seronoknya aku dapat pesakit pertama..." hatinya menjerit, macam KL menjerit.

Samingan pun meminta pembantunya mempersilakan laki-laki itu masuk. Samingan pun pura-pura sibuk. Dia mengangkat telefon dan pura-pura sedang online.

"Ya, ya, betul tu Datuk. Kosnya RM150 ribu. Ok, Ok, saya tunggu Datuk pukul 4 petang nanti. Jangan lupa tau Datuk, maklumlah sebagai doktor, saya ini memang amat sibuk, jarang ada masa terluang.." kata Samingan selamba, dia pura-pura buat temu janji dengan 'pesakitnya' seorang Datuk, melalui telefon.

Dengan megah dia meletakkan gagang telefon lalu menatap wajah lelaki yang duduk di hadapannya.

"Maaf kerana saya menyebabkan encik lama menunggu. Encik sakit apa?" tanya Samingan dengan gaya seorang doktor.

"Oh... Saya takde sakit, doktor.." kata lelaki itu.

"Saya pekerja dari Telekom, nak pasang line telefon di klinik doktor.."

------

MORAL: Buatlah kerja dengan ikhlas dan jangan berlagak nak menipu oranglain untuk tujuan kepentingan peribadi.;p

Friday, October 24, 2008

Pisang turunkan berat



Satu cara diet baru yang dikatakan dapat menurunkan berat badan dengan pantas dan tidak mendatangkan tekanan kini melanda Jepun dinamakan 'Diet Pisang Waktu Pagi', lapor akhbar Sydney Morning Herald.


Kaedah itu berkemungkinan cara pemakanan paling mudah diikuti di dunia. Malah, populariti diet itu menyebabkan masalah kekurangan pisang paling teruk teruk dihadapi di negara Matahari Terbit.

Akibatnya, harga pisang meningkat, namun permintaan untuk buah itu tidak menunjukkan tanda menurun dan lebih 600,000 salinan buku mengenai diet berkenaan terjual.


Kegilaan itu mencapai tahap baru bulan lalu apabila Sistem Penyiaran Tokyo menyiarkan program televisyen menunjukkan bekas penyanyi opera Jepun yang gemuk, Kumiko Mori, kehilangan tujuh kilogram berat badan selepas ikut diet itu.

Diet itu diasaskan ahli farmasi Osaka yang begitu berminat dengan perubatan herba China.

Sumiko Watanabe mulanya memikirkan diet untuk suaminya, Hitoshi.


Selepas enam bulan, Hitoshi makin langsing dengan berat 59 kilogram daripada 72 kilogram.

Tuesday, October 21, 2008

DUA VERSI BERITA (PAS & BN)..lu fikirlah sendiri..


VERSION PAS (KERAJAAN NEGERI KELANTAN)

Sultan tegur kerajaan pusat lambatkan projek pembangunan di Kelantan


KOTA BHARU, 20 Okt (Hrkh) - Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra melahirkan rasa tidak puas hati terhadap beberapa projek kerajaan Persekutuan yang belum dilaksanakan di Kelantan.
Iklan




Antaranya pembinaan Jambatan Sultan Yahya Petra Kedua yang mana sehingga hanya mencapai kemajuan 10 peratus, biar pun perletakan batu asas sudah lebih setahun berlalu.

Oleh itu baginda mahu kerajaan pusat mempergiatkan semua projek pembangunan dalam rancangan Malaysia Ke-9 memandangkan pelaksanaannya begitu perlahan.

"Bahkan ada di antaranya masih belum dimulakan pembinaannya," titah baginda ketika merasmikan majlis Pembukaan Rasmi Persidangan Kali Yang Ketiga (Belanjawan) Bagi Tempoh Penggal Yang Pertama Dewan Undangan Negeri Kelantan yang Ke-12 di sini, hari ini.Image

Turut berangkat pada majlis perasmian itu Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

Sebelum ini ketibaan baginda disambut Speaker Dewan Undangan Negeri, Ustaz Nasurudin Daud, Timbalan Menteri Besar, Dato' Ahmad Yakub, anggota-anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri.

Baginda juga memeriksaan perbarisan anggota pasukan Gerak Am dari Batalion ke-8, Pengkalan Chepa.

Titah baginda projek-projek lain yang dalam pelaksanaan seperti pembinaan kampus utama Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di Bachok dan Jeli juga perlu diambil perhatian.

"Oleh yang demikian beta menyeru agensi yang terlibat memantau pelaksanaan projek yang dirancang supaya berjalan mengikut jadual.

"Beta juga mendapat maklum Kelantan adalah di antara negeri yang disenaraikan dengan projek hub halal dalam RMK-9 yang melibatkan peruntukan sebanyak RM17 juta, bagaimanapun ia juga belum dilaksanakan," titah baginda.

Sehubungan itu baginda menyarankan kerajaan negeri memberi penekanan ke atas pelaksanaan hub halal bagi mewujudkan pusat pengumpulan, pengeluaran dan pemasaran makanan halal di negeri ini.

ImageBaginda turut menyarankan kerajaan Persekutuan supaya mempercepatkan pembinaan fasa ketiga Lebuh Raya Pantai Timur dari Terengganu ke Tumpat, laluan kedua Kota Bharu � Kuala Krai dan pelebaran jalan Gua Musang � Kuala Lipis.

Menurutnya pembangunan tersebut begitu penting bagi memastikan segala program yang dirancang di bawah Wilayah Pembangunan Ekonomi Pantai Tumur (ECER) berjalan lancar dan mencapai matlamatnya.

Tambahnya dalam pelan induk ECER, kerajaan pusat telah merancang untuk melaksanakan sebanyak 53 projek utama di Kelantan.

Bagaimanapun baginda mempertikaikan mengapa pelabuhan tidak disenaraikan sebagai salah satu projek infrustruktur di bawah ECER walaupun kerajaan negeri telah meluluskan tiga projek pelabuhan.

"Beta berharap kerajaan pusat boleh memberi kerjasama dan bantuan sepenuhnya bagi menjayakan projek ini kerana ia boleh memberi impak yang besar kepada pembangunan ekonomi Kelantan pada masa akan datang," titah baginda. - mj _


VERSION BERITA HARIAN (KERAJAAN PUSAT)

Sultan murka kerajaan Pas gagal tadbir Kelantan


SULTAN Kelantan, DYMM Tuanku Ismail Petra Sultan Yahya Petra bertitah merasmikan Persidangan kali ke 3 (Belanjawan) bagi tempoh penggal pertama Dewan Negeri Kelantan, Kota Bharu, yang ke 12 tahun 2008 di Dewan Undangan Negeri Kelantan, Kota Darulnaim, Kota Bharu semalam. - Foto Zaman Huri Isa

KOTA BHARU: Tuanku Ismail Petra semalam menegur kerajaan Pas Kelantan kerana masih gagal mengurus dan membangunkan negeri ini dengan cekap, termasuk dalam pengurusan hasil serta kewangan.

Sultan Kelantan turut mengingatkan kerajaan negeri supaya memartabatkan institusi masjid dan tidak menggunakannya untuk kepentingan pihak tertentu.

"Beta ingin menarik perhatian kepada pengisytiharan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) sebagai bandar raya Islam sejak 2006. Perancangan dari aspek kebersihan dan keselamatan perlu dinilai semula kerana beta melihat beberapa elemen belum mencapai matlamat.

"Beta berharap MPKB memberi fokus kepada elemen terbabit bagi menjamin pencapaian matlamat itu," titah baginda ketika menyempurnakan Persidangan Kali Ketiga (Belanjawan) Dewan Negeri Kelantan di Kota Darulnaim di sini. Hadir sama, Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

Tuanku Ismail Petra bertitah, pertumbuhan sektor pelancongan negeri juga masih bergantung kepada segmen domestik yang menyumbang 80 peratus kemasukan pelancong ke Kelantan.

"Beta menyarankan peranan Pusat Penerangan Pelancongan Negeri dinilai semula sesuai dengan kepentingan sektor ini dalam menyumbang kepada ekonomi negeri. Sudah sampai masa, entiti baru yang lebih berkesan ditubuhkan supaya dapat bersaing dengan lebih kompetitif," titah baginda.


Bagi mengimbangi tanggungjawab pembangunan negeri pula, baginda menyarankan Enakmen Perbadanan Menteri Besar Kelantan serta Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan dikaji semula supaya tidak wujud pertindihan dan persaingan.

Baginda turut menyentuh Laporan Ketua Audit Negara mengenai kedudukan kewangan Kelantan yang tidak kukuh apabila mengalami defisit akaun hasil disatukan pada akhir 2007 sebanyak RM326.34 juta berbanding RM155.86 juta pada akhir 2003.

"Kerajaan negeri hendaklah mengelak membuat keputusan yang boleh mengurangkan kemasukan hasil. Agensi dan perbadanan kerajaan negeri tidak harus diberi keistimewaan lagi, manakala syarikat swasta yang gagal membuat pembayaran perlu diambil tindakan tegas.

"Kerajaan negeri tidak boleh terus bergantung kepada sumber hasil sedia ada. Usaha perlu digembleng untuk meneroka punca hasil baru dalam setiap sektor untuk membiayai kos pengurusan dan pembangunan yang semakin meningkat," tegas baginda.

Tengku Ismail Petra juga menegur mengenai masalah tanah terbiar di seluruh Kelantan yang ketika ini mencapai keluasan 21,458 hektar dan 910 hektar saja yang dibangunkan.

"Beta berharap, kerajaan negeri mengambil peluang daripada peruntukan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM2.5 bilion untuk memulihkan tanah terbiar bagi menjamin bekalan makanan negeri khususnya dan negara amnya," titah baginda.

Selain itu, Sultan Kelantan tidak puas hati dengan pembangunan projek yang dirancang mengikut Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di negeri ini kerana agak perlahan dan ada yang belum dimulakan.

Ini termasuk pembinaan kampus Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di Bachok dan Jeli serta projek Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra.

"Beta juga mendapat maklum, Kelantan adalah antara negeri yang disenarai dengan projek hab halal dalam RMK-9 membabitkan peruntukan RM17 juta. Bagaimanapun, projek ini belum dilaksanakan dan beta berharap ia dapat disegerakan.

"Beta menyarankan kerajaan negeri turut menekankan pelaksanaan pembangunan hab halal bagi mewujudkan pusat pengumpulan, pengeluaran dan pemasaran makanan halal," titahnya.

Sultan Kelantan juga berharap rangkaian perhubungan dibaiki, dinaiktaraf dan ditambah bagi memastikan kelancaran pelaksanaan 53 program di bawah Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) di Kelantan.

"Sukacita beta mencadangkan Kerajaan Persekutuan mempercepatkan pembinaan fasa ketiga Lebuh Raya Pantai Timur dari Terengganu ke Tumpat, laluan kedua Kota Bharu-Kuala Krai dan pelebaran Jalan Gua Musang-Kuala Lipis.

"Beta difahamkan, pelabuhan tidak disenaraikan sebagai projek infrastruktur di bawah ECER di Kelantan. Bagaimanapun, beta dimaklumkan kerajaan negeri meluluskan tiga projek pembinaan pelabuhan Tok Bali, pangkalan bekalan luar pesisir Kemasin dan pangkalan bekalan Kuala Besar.

"Beta berharap kerajaan boleh memberi kerjasama dan bantuan sepenuhnya bagi menjayakan projek ini," titah baginda sambil melahirkan rasa amat gembira dan berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan kerana memberi peruntukan dana khas sebanyak RM32.1 juta bagi meningkatkan sosio-ekonomi rakyat menerusi Projek D'Raja Kelantan.

Baginda turut menyarankan rakyat supaya berbelanja dengan berhemat bagi menangani kesan kenaikan kos sara hidup akibat krisis kewangan, kekurangan makanan dan kenaikan harga minyak dunia.

Tuesday, October 07, 2008

Credit Counseling And Debt Management Agency : Free Service for Malaysian

Mr. Yii lost his brother when he collapsed one ill-fated Sunday morning due to sudden heart failure. Mr. Yii was a guarantor to a housing loan sign-on by his brother, he was liable for paying the monthly installments of RM 1,800 towards financing the home. Almost immediately the property was auctioned off by the bank, forcing Mr. Yii to incur a new debt of RM 120,000 the shortfall arriving from the sale.

Mr. Yii was fighting hard to stay afloat and was threatened with bancruptcy by creditors. Mr Yii was fearful that if he was declared bankrupt, he might lose his family home and other assets under his name. The stress prompted him to seek help from AKPK as his family’s well-being was now threatened.

The agency managed to get creditors approval for a full waiver on the penalty interest and other charges pertaining to the debt. Additionally the bank also waived 50% of the principal on the loss amounting to over RM 70,000 and agreed that the balance of the loss will be paid with monthly installments of RM 500 over a period of 8 years.

The above is one of the success stories published at Credit Counseling and Debt Management, or AKPK, stands for Agensi Kaunseling Dan Pengurusan Kredit.

AKPK is an agency set up by Bank Negara Malaysia in April 2006 to provide financial counseling and debt management to individuals as well as financial education to help individuals take control of their financial situation and gain peace of mind that comes from the wise use of credit.

Since it is not a profit-taking company, AKPK offers the following services, free of charge:

  • Financial education on the responsible use of credit and basic money management skills
  • Counselling and advice on financial management, including financial budgeting to manage expenses
  • Debt management programme to assist financial consumers to regain financial control

AKPK also organizes regular public briefing session to help clients understand how APKP’s Debt Management Program at Klang Valley, Johor Bahru, Penang and Kuching. The briefing is currently conducted in English & Malay language.

AKPK does not provide loans or financing. So don’t mistaken that it is just another banking institution whose main aim is to make profit. In order to engage their free service for debt management,

  • You have a positive source of income after meeting your expenses
  • Your total debt does not exceed RM2million
  • You are not under advanced litigation process
  • You are not a bankrupt

If you are having trouble with debt, why not give AKPK a call? Their toll free number is 1-800-88-2575.
Kuala Lumpur - 03-2698 8575 ext 201
Johor Bahru - 07-221 0533
Penang - 04-261 2246

Sunday, September 21, 2008

Gergasi ekonomi dunia ranap angkara riba

Lehman Brothers, AIG and Merrill Lynch ..........


Amalan mengaut faedah tanpa risiko nyata cetus ketidaktentuan sistem kewangan global

AYAT 279 surah al-Baqarah menegaskan maksudnya: "Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan Rasul-Nya, (akibatnya kam
u tidak menemui selamat)."

Bukti kebenaran wujud peperangan Allah dan Rasul-Nya terhadap pengamal riba dalam minggu ini adalah kehancuran Lehman Brothers dan Federal Housing Authority sebagai dua gergasi pengamal riba dunia berasal dari Amerika Syarikat (AS). Dan dalam hitungan hari selepas itu, Selasa lalu, satu lagi gergasi kewangan dalam sektor insurans yang beroperasi di 130 negara dan mempuny
ai 116,000 pekerja tidak termasuk pekerja separuh masa, American International Group Inc (AIG) sedang berada dalam proses untuk tumbang dan tinggal nama.


Bagaimanapun, ada 'tangan-tangan' yang berusaha untuk menyelamatkan AIG kerana ia dikatakan mempunyai keutamaan global sehingga 'pertolongan sesat' yang mulanya akan diberikan sejumlah AS$85 bilion oleh US Federal Reserve (Fed) sudah menjadi AS$500 bilion gabungan ta'awun 'ala al-itsm wa al-'udwan (bertolong-tolongan dalam berbuat dosa dan pencerobohan) bank-bank pusat Eropah, Britain, Jepun, Switzerland dan Kanada di samping Fed sendiri yang menambahkan jaminannya menjadi AS$265 bilion..

Jumlah wang yang begitu banyak yakni AS$500 bilion itu diperuntukkan untuk menyelamatkan satu sistem yang dimusuhi Allah yang mana jika ia diperuntukkan untuk kesejahteraan sebenar manusia sejagat sudah p
asti akan lebih menguntungkan kepentingan kemanusiaan daripada kepentingan segelintir pengamal riba.

Penulis tertarik dengan komen yang dibuat oleh seorang profesor di Universiti New York, Nouriel Roubini terhadap 'double standard' kerajaan Amerika ke atas krisis Lehman Brothers dan AIG. Professor di Stern School of Business itu berkata, seperti dipetik Reuters, Khamis lalu: "�We're essentially continuing a system were profits
are privatized and � losses socialized."
Sistem ekonomi kapitalis sebagaimana disifatkan Roubini ini adalah sistem orang kufur nikmat yang dianugerahkan Allah Ta'ala. Orang kufur nikmat yang tamak dan kemaruk harta dunia. Mari kita perhatikan firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya manusia itu dijadikan mempunyai tabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); apabila dia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah; dan apabila dia beroleh kesenangan, dia sangat bakhil kedekut." (Surah al-Ma'arij: 19-21)

Firman Allah ini dijelaskan lagi dengan satu contoh dalam ayat yang lain maksudnya: "Dalam pada itu, apabila mereka naik bahtera (lalu menemui sesuatu bahaya di laut), mereka memohon pertolongan kepada Allah dengan doa yang tulu
s ikhlas kepada-Nya. Kemudian setelah Allah menyelamatkan mereka (naik) ke darat, mereka berlaku syirik kepada-Nya. (Akibat syirik itu) jadilah mereka orang yang kufur nikmat yang Kami berikan kepadanya, dan (menjadi) orang yang hanya bersuka ria di dunia; kemudian mereka akan mengetahui kelak akibat buruk apa yang mereka lakukan." (Surah al-'Ankabut: 65-66)

Inilah yang berlaku dalam krisis AIG hari ini. Ketika mereka dalam keadaan memperoleh keuntungan sejak penubuhannya pada 1919 di China, mereka senyap dan berfoya-foya dengannya tanpa menghiraukan kepentingan orang lain. Tapi, ketika berlaku krisis yang berp
unca daripada amalan riba yang diperangi Allah, mereka berteriak minta tolong sehingga seluruh dunia terkena kesannya termasuk mungkin insurans kereta anda dengan American International Assurance (AIA).

Pengalaman masyarakat antarabangsa moden membuktikan keburukan amalan riba sejak terjadinya krisis ekonomi 1929. Tapi mereka tidak serik-serik lagi kerana tujuan yang dicanangkan mereka belum wujud lagi. Tujuan yang akan membuat semua manusia menjadi hamba kepada segelintir manusia pimpinan Yahudi zionis seperti digariskan dalam protokol zionis dan pernah dikisahkan Shakespear dalam Merchant of Venice menerusi tokoh pengamal riba berbangsa Yahudi, Shelok.
Seorang pakar ilmu ekonomi, Prof G Haberler dari Universiti Harvard di AS menulis di dalam bukunya Kemakmuran dan Kemelesetan bahawa tiada suatu masalah yang menimbulkan perbezaan pendapat di kalangan pakar ekonomi selain masalah yang berkaitan dengan nilai wang faedah atau faedah bank. Masalah ini masih suatu persoalan yang belum mencapai sebarang penyelesaian sehingga sekarang, dan ketika berlakunya kemelesetan terbesar di seluruh dunia kapitalis pada 1929, maka sistem perekonomian kapitalis hampir tumbang untuk selama-lamanya akibat merebaknya wabak pengangguran.

Pelopor dan pemimpin pakar ekonomi moden, Lord J M Keynes mengkritik sistem ekonomi klasik dan mengisytiharkan sikap bertaubatnya ke atas sistem itu, sambil melancarkan serangan yang tidak mengenal ampun terhadap faedah bank. Pandangan ini diikuti oleh muridnya, Sir Roy Harrod yang menerbitkan sebuah buku bertajuk Ke Arah Suatu Sistem Ekonomi Yang Bergerak Dinamik. Dalam buku ini, Harrod bukan saja membela pandangan Keynes, malah menokok tambah lagi dengan jelas dan terang dan beliau menyatakan bahawa sistem ekonomi bebas itu tidak boleh kekal dan tahan lama selagi masih wujud suatu puak tuan punya modal yang terus menjalankan kegiatan memberi pinjaman wang melalui bank-bank di samping mengaut pendapatan yang dinamakan 'faedah' tanpa menghadapi sebarang risiko atau menjalankan suatu usaha dan pekerjaan yang membawa kebajikan. Puak itu menjadi beban yang terpaksa dipikul oleh penerima pinjaman yang terpaksa bekerja bertungkus-lumus menghadapi pelbagai bentuk risiko.

Oleh itu, Harrod berpendapat bahawa masyarakat perlu segera diselamatkan daripada pelbagai bentuk ancaman kejahatan yang ditimbulkan oleh puak minoriti ini dengan cara melakukan suatu usaha berkesan yang akhirnya melakukan larangan dan pengharaman kadar faedah. Dan pada ketika itu semua pemilik wang terpaksa melaburkan wang mereka melalui pelbagai cara yang produktif yang memberi faedah kepada masyarakat. (Rujuk al-Jammal, Ensklopedia Ekonomi Islam, ii/432-3) Al-Quran al-Karim begitu tegas dan lantang sekali menyatakan hukum haramnya riba. Ia yang diturunkan lebih 1,400 tahun yang lalu sudah mengisytiharkan perang terhadap pengamal riba dan pada hari ini masyarakat antarabangsa dilanda wabaknya seperti diberitakan dalam sebuah hadis Nabi Muhammad SAW maksudnya: "Akan tiba suatu zaman, tidak ada seorang juga pun kecuali ia terbabit dalam memakan harta riba. Kalau ia tidak memakan secara langsung, dia akan terkena juga debu-debunya." (Hadis riwayat Ibn Majah)

Maka pada akhirnya, tidak ada jalan penyelesaian agar kita terselamat daripada bencana perang terhadap riba yang diisytiharkan al-Quran di atas selain sambungan ayat pada permulaan tulisan ini iaitu maksudnya: "Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa." Mari kita hapuskan riba! Wallahu a'lam.

- Abdurrahman Haqqi